همیشه مختاری که باورت را تغییر دهی و آینده‌ای متفاوت را برگزینی...

من شیوا نقوی هستم. که علاقمند و هدفمند در یادگیری و خودشناسی به روش یونگ میباشم و در جهت خودشناسی و رشد شخصیم قدم برداشتم. و از آنجایی که بسیار لذت میبرم که مطالبی رو که یاد میگیرم با دیگران به اشتراک بزارم، بنابراین تصمیم گرفتم از طریق این وبلاگ و همچنین پیج اینستاگرام shiva.naghavi62 آموخته‌ها و یادگیری‌هام رو باهاتون به اشتراک بزارم.
امیدوارم این مطالب واسه شما هم مثل من در مسیر زندگیتون حکم چراغ باشه.

آخرین مطالب

پربیننده ترین مطالب

محبوب ترین مطالب

نویسندگان

من خوبم تو خوبی - الوین و مارگارت فرید

جمعه, ۱۱ مرداد ۱۳۹۸، ۰۹:۱۶ ب.ظ

من خــوبـــم، تو خــوبــی

نویسنده: الوین و مارگارت فرید

ترجمه: پروین عظیمی(قاسم زاده)

 انتشارات: دنیای نو

سال انتشار: چاپ نهم 1395

تعداد صفحات: 162 صفحه

تعداد فصل:  15 فصل

این کتاب با نثری روان برای نوجوانان نوشته شده و آنقدر مطالب را روان و زیبا با تصاویر عالی توضیح داده که به نظر من و خیلی از کسانی که این کتاب را مطالعه کرده اند بهترین منبع و شیرین ترین منبع برای شروع و در واقع آشنا شدن با روانشناسی تحلیل رفتار متقابل می باشد. به طوریکه نویسنده در پیش گفتار انگیزه خود را این گونه بیان میکند که همیشه در سراسر زندگیش آرزو داشته بداند چگونه با مردم دوست شود و آن دوستی را چگونه حفظ کند.

در این کتاب بسیار خلاصه، مفید و جامع به توضیح «والد»، «بالغ» و «کودک» و روابط متقابل با دیگران وکلی مطالب مفید در این خصوص میپردازد.

تجزیه و تحلیل مبادلات که دیگر مآخذ فارسی آن را تحلیل رفتار متقابل نیز نامیده اند، یک تئوری روانشناسی است که از بدو ابداع آن توسط دکتر اریک برن در اواخر دهه 50 میلادی تاکنون به علت تاثیر سریع آن در حل مشکلات عاطفی و رفتاری، کاربردهای متعدد آن در آموزش، مشاوره، توسعه سازمانی، خلاقیت و غیره محبوبیت فراوان یافته است.

در تجزیه و تحلیل مبادلات چهار موضع روانی شناسایی شده است:

من بدم تو خوبی

من خوبم تو بدی

من بدم تو بدی

من خوبم تو خوبی

در حقیقت پایه و اساس تجزیه و تحلیل مبادلات آن است که همه خوبند.

در درون ما سه نفر یا سه قسمت وجود دارد. «والد»، «بالغ» و «کودک»

وقتی مهربان هستیم و از کس دیگری مراقبت می کنیم در حالت «والد» هستیم. و «والد» درون هریک از ما به ما میگوید  که چه کاری بکنیم و کی آن کار را انجام دهیم.

وقتی لبخند میزنیم، رویا میبینیم، گریه می کنیم، بازی می کنیم، می جنگیم، دشنام می دهیم و در مورد آنچه «حالا» می خواهیم پافشاری  می کنیم یعنی در واقع وقتی احساسی داری پس در حالت «کودک» هستیم.

وقتی شروع به فکر کردن درباره احساسات خود می کنی حالت «بالغ» تو کنترل را در دست گرفته است. در واقع «بالغ» درون تو احساس می کند، تصمیم می گیرد چه بکنی و در صورت امکان با پیش بینی و اجتناب از مسائل، دو قسمت دیگر وجود تو رو از مشکل می رهاند.

 

و هریک از این قسمت ها به اشکال مختلف خود را نمایش میدهند

«کودک»: کودک طبیعی یا آزاد  کودک سرکش  کودک قهرو یا بی ارزش  پروفسور کوچولو

«والد»: والد نوازشگر  والد انتقادگر

 

چگونه میتوانیم بگوییم در کدام حالت هستیم؟

1-کلماتی که به کار می بری

2-به وسیله طرز عمل مردم در مقابل عمل شما

3-از طریق رفتاری که میکنی

اگر بتوانیم دریابیم که کدام قسمت من کنترل را در دست دارد بیشتر می توانیم تفریح کنیم، احساس بیشتری داشته باشیم و با مردم اطراف خود بهتر کنار بیاییم.

________________________________________________________________________

 کلماتی که هریک از این سه شخصیت درون  به کار می برند

والد: این قدغن است، آن را متوقف کن، مسخره است! احمقانه است، خجالت بکش، بگذار کمکت کنم، مثبت فکر کن، بگذار به عهده من، شجاع باش، اخمت را وا کن، برو به اتاقت، خیلی دوستت دارم، توخیلی باهوشی


بالغ: بهتر، آسانتر، فکر میکنم همینطور است، خودم می توانم بفهمم، الان می خواهم مطالعه کنم، این موضوع را روشن می کند، ممکن است یک سیب به من بدهی، نه متشکرم ترجیح میدهم پیاده بروم.


کودک: عجب، خوشمزه است، ولش کن، وای، فوق العاده، چه عالی، می خواهم، نمی خواهم، لعنتی.



۹۸/۰۵/۱۱ موافقین ۰ مخالفین ۰
شیوا نقوی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی